Trettioåriga
kriget.
(eller, ”30 år inom tapetseraryrket”)
Framtidsdrömmar
I min barndom fantiserade
jag om
att bli en välkänd idrottsman,
eller att bli lokförare, brandsoldat...
Jag vet inte allt som jag ville vara,
allt jag skulle bli.
Men jag drömde aldrig någonsin om
att bli tapetserare.
Det bara blev jag – ändå.
Under trettiotalet var det ofta slumpen som avgjorde var man
hamnade i yrkeslivet. För min del var det min kusin som
raggade
upp mig då han sökte en springgrabb. Året var 1939,
jag var då
12 år. Jag började därför att, vid sidan om skolgången
i den
sexåriga folkskolan, arbeta på hans tapetserarverkstad.
Så
småningom gick springpojksjobbet över till en anställning
som
lärling. Lärlingstiden var fem år med ytterligare två för att
bli
fullbetald. Gesällbrev fick jag 1949.
I slutet av 30-talet
var tapetserarna av den gamla stammen
ofta
mycket yrkesstolta.
De flesta bar t.ex. slips i jobbet, till
skillnad
mot möbelsnickarna,
för att markera att de var lite
förmer. Att bli
kallade för
”trasa-spikare” gillade dom inte.
När jag började min lärlingstid fick jag den första tiden inte
använda
magnethammare, en
nymodighet som ansågs fördärva
möjligheten
att specialnubben
hamnade i raka, välspikade rader.
Underarbetet
skulle vara lika fint
utfört som slutresultatet. Snart
nog ansåg ändå
flertalet att ladda
in nubb i munnen och med
tungan mata fram
spikarna på en
magnethammare var ett måste
för att klara ackorden.
Förr gick ”vandrande
gesäller” runt på verkstäderna för att söka
arbete, en kvarleva
som i stort sett hade försvunnit när jag började
i yrket, men en och
annan överårig gesäll dök ändå då och då upp
på verkstäderna fram till början av 40-talet. En sådan var ”Kråka”.
”Kråka”
(ur "Tidsbilder")
Den tid då vandrande gesäller
reste från stad till stad och sökte
jobb,
tillhörde väl egentligen det
förflutna
och när ”Kråka”, som han kallades,
kom som förment arbetssökande
var det därför ingen som tog honom
riktigt på allvar.
Han var likväl ett välkommet avbrott
i vårt dagliga slit
och skvallrade gärna och villigt om
hur man hade det på andra
arbetsställen i grannskapet.
Vid varje besök fick han lite pengar
för att kunna resa vidare på sin
turné.
Av gesällerna blev det någon krona,
från oss lärlingar var han nöjd
om vi bidrog med en tjugofemöring.
En höst, då brådskan var extra stor,
erbjöds ”Kråka” ett par veckors arbete,
vilket han tackade ja till.
Fick en femtilapp i förskott,
och lovade återkomma nästa morgon.
Efter att ha gått ut genom dörren
med sin förskottslön,
såg vi inte till honom mer.
Det påstods senare att han
aldrig arbetat inom yrket
och att han var en bluff.
Vi saknade
honom – likafullt.
Enligt avtal fick vi varje år en mindre summa för att hålla oss
med egna
verktyg. I
mina självdeklarationer från den tiden
har jag sett att jag därutöver yrkade förvärvsavdrag med 40
kr för årliga inköp av verktyg. Kroknålar, hammare, sadelgjords-
sträckare och annat. Den vi helst köpte verktyg av hette
Carlsvärd.
Han pratade, som
jag minns honom, utpräglad
stockholmska. Tror
att han egentligen sålde
kirurgiska
instrument till sjukhus och
läkare och hade förmodligen
försäljningen till tapetserarverkstäderna som en bisyssla.
”Carlsvärd”
(ur "Tidsbilder")
Lite särpräglad var han, Carlsvärd,
och svor gjorde han,
om än med en viss finess.
Sålde verktyg inom tapetseraryrket.
Skärnålar, kroknålar och annat…
Ingen annan kunde erbjuda
ett sortiment av så hög kvalitet.
Men han höll också höga priser.
Avböjde alla våra försök att pruta.
”Det går inte sälja billigare, herrn.
För faan, det gååår bara inte.
Man måste ju leva, herrn,
man måste ju leva!”
Han ogillade starkt att vår verkstad
låg långt från järnvägsstationen,
och att han tvingades
passera Käpplundabacken dit.
Tillade ibland:
”Jag skall väl för faan
ha några kronor för vägen och
för att gå uppför backen också, herrn!”
Och kanske var det vägen eller backen
som gjorde att han slutade besöka oss.
Kanske tjatet om att han var för dyr.
Vi hittade aldrig senare någon som hade
nålar och verktyg av så hög klass,
som de som Carlsvärd saluförde.
Han var ”outstanding”.
I
verkstaden hade vi tillgång till en gammal radio, vilket
nog i början på
40-talet inte var alltför vanligt. Under
krigsåren förekom på kortvåg ett
önskeprogram –
”Forces´ Favourites” – för de allierade trupperna och
min
arbetskamrat Bengt var suverän på att ratta in
det programmet.
Tapetserarbranschen var ju sådan att
det under höstarna alltid förekom
övertid i både två och
fyra timmar per dag ända fram till jul och då var
radion
ett gott sällskap.
”Forces’ Favourites”
(ur "Hågkomster")
På verkstadens gamla radio
rattade Bengt in
"Forces´ Favourites"
och vi lyssnade till
Louis Armstrong,
Glenn Miller,
Andrew Sisters,
Ink Spots,
Vera Lynn,
Bing Crosby,
Mills Brothers...
Det hjälpte oss att stå ut
med höstkvällarnas
sega övertidsarbete,
fick oss förnimma
en värld utanför de
stängda gränserna.
En värld i krig,
men där man sjöng:
"We´ll meet again..."
När
jag började som lärling minns jag att en gammal tapetserare
gratulerade mig till att ha fått börja i ett så fint och bra yrke. Han
sa: ”Det
finns inga maskiner som kan göra vårt jobb!”. ”Hur skulle
den
maskin se ut som klarar det”?
Hans
förutsägelser kom på skam. Inom yrket har undan för undan
skett en utveckling från ett genuint hantverk till en industri där
framställningen av soffor och fåtöljer alltmer påminner om principen
”löpande band”. Snörningen av resårer har försvunnit, eller
förekommer sällan. Nu är det färdiga resårhus som gäller. Skum-
gummi och plast har i stor omfattning ersatt forna materialer,
såsom krollsplint, tagel och vadd. Branschen har alltså
industrialiserats men fortfarande finns ett fåtal mindre verkstäder
med yrkesmän som sysslar med renovering och arbetar på det
gamla sättet.
Många tapetserare av den äldre stammen kom i kläm när metoder
och utförande förändrades. En sådan var Oskar. Här en dikt om
honom.
Oskar (ur "Hågkomster")
Oskar var en av de sista
länkarna till en svunnen
hantverksepok.
En skicklig yrkesman,
men en som hade svårt
för att lära om
till nya metoder.
Trots att han slet hårdare
än de flesta, sjönk förtjänsten.
Ofta framhöll han trettiotalet
som den bästa av tider.
Frågade vi honom varför,
svarade han alltid:
"Då fanns tid..."
Nu har år lagts till år
och vi börjar förstå.
Mina 30 år (1939 – 70) i yrket har satt sina spår. I första hand är
det
häftapparaterna (spikpistolerna) som orsakat yrkesskada.
Hos mig och
många kolleger är det hörselproblemen som är mest
frekventa.
Slutar med dikten
”Trettioåriga kriget”
(ur "Hågkomster")
"Rata tata tata tata tata......"
Med spikpistoler sköt
vi
den gamla tiden
sönder och samman,
skar av kommunikationsvägarna
och hetsade varandra till
ständigt högre prestationer.
Dag efter dag, efter
dag, efter dag...
Långt senare hann
den nya tiden ifatt oss.
Slitna ryggar och axlar,
nackbesvär och hörselproblem
blev vår slutlön.
Som fångar
sitter vi nu,
framför TV:n,
i våra sittriktigs fåtöljer.
Per O Westman