Skövde Järnvägsstation

  Skövde station idag (08-06-11) hittar Du HÄR 

 

 
 



Järnvägsstationen - bild 01
Så här såg Skövde Järnvägsstation ut på 1930-40-talet. Med en vacker kalkstensmur och välansade
gräsmattor och rabatter där Resecentrum finns idag. (Skövde nya Resecentrum invigdes 1994) Bakom
muren skymtar en av de bussar som söder om Busstation stod parkerade vid "Skramleparken".

Under vår barndom  tog far ofta med sig oss yngre barn på söndagspromenad. (Så mor fick lite lugn och
ro att ordna med söndagsmiddagen, kan man tänka) Inte sällan blev vi stående i något gathörn medan
han samtalade med bekanta - oftast  några målarkolleger. Som jag minns det så hamnade vi ändå
alltid till slut på stationen. Varje gång var det lika spännande att se tågen komma och gå och fantisera
om hur det skulle vara att resa bort till främmande platser. Och en söndag fick också vi minsann resa.
Till Ulvåker, där faster Berta hade en stuga. Läs gärna min dikt "Tågresan" HÄR.



Järnvägsstationen - bild 02
Min farfar August Westman avreste från Skövde i augusti 1890 för att via Göteborg emigrera till
USA och jag föreställer mig att bild 02 ovan visar Skövde station som den bör sett ut vid hans
avresa. August Westman återförenades aldrig med sin familj utan avled i Chicago julafton 1911.  

 

 
 



Järnvägsstationen
 - bild 03
Och så här såg stationshuset ut, som jag bäst minns det. Gissningsvis är kortet från 1950/60-talet.

Utdrag ur historiken om Västra stambanan, hämtad från "Wikipedia":

 "Västra stambanan började byggas av staten 1855 vid Lövekulle strax väster om Alingsås, där det
 finns ett minnesmärke över byggstarten. Den första sträckan mellan Göteborg C och Jonsered
 invigdes 1856......

 .....När hela sträckan (Gbg-Sthlm) var klar i november 1862 var restiden 14 timmar, flera gånger
 snabbare än de alternativa ressätten. 1926 elektrifierades banan och 1958 var hela sträckan
 dubbelspårig...." 
 

 
 

 Järnvägsstationen från väster i nutid hittar Du HÄR



Järnvägsstationen
 - bild 04
Framför stationen fanns en plantering i form av en rundel. Där hade glassfabrikör Wollin om sommaren
placerat en av sina glasskärror. En annan hade han i Mörke. Om den skriver jag i en dikt som jag gett
namnet "Erik med äggkoppen". Den kan Du läsa HÄR.

Vintertid var den utbytt mot en korvkiosk och under många år var det Wikén som stod för korvförsäljningen.
En tid hade Wollin också en kiosk vid Sandtorget och senare Skoog en kiosk vid Lögetorget. Efter bio-
besöken var det väl sörjt för den som ville köpa varm korv. Före dagens moderna gatukök var det bara
korv med bröd eller eventuellt potatismos som gällde.
 
 





 
 



Järnvägsstationen - bild 05

Bilderna 4 och 5 är från tiden före elektrifieringen.

 
 

Bild 06 - Perrongen med tåg mot Axvall/Skara                               
Foto: Skövde Museum

Den smalspåriga järnvägen med persontrafik mot Skara lades ner 1961. Perrongen låg på den södra
sidan av Skövde station, vid övergången till perrong 2. Här finns en artikel om Skövde-Axvalls järnväg
som jag hittat på nätet.  
Klicka HÄR för artikeln av Rolf Sten. 
 
 
   

Resecentrum
 
Slutligen här en översiktsbild på Skövde station av idag, med "Rese-
 centrum" i mitten av bilden. Kortet är taget från söder och till
 vänster, mitt emot stationshuset, ses "Kulturhuset".

 Till höger de tre husen med studentbostäder i Boulognerskogen.
 Kortet är taget före 2005 då "Skyskrapan" började uppföras. (Minns
 inte från vilken publikation jag "lånat" bilden)